Dækker rejseforsikringen ved strejke i lufthavnen?
Hvis der opstår strejke i lufthavnen og dit fly dermed aflyses eller forsinkes betydeligt, er det så din rejseforsikring der dækker? Find svaret her.
Der kan opstå strejke i lufthavnen. Det kan være piloterne, flypersonalet, lufthavnspersonalet eller bagagemedarbejdere som strejker. Og dermed kan dit fly aflyses.
Men er det så din rejseforsikring du skal søge hjælp hos?
Det korte svar er nej.
Forklaring: Det er ikke din rejseforsikring du skal kontakte. Du skal i stedet tage kontakt til det flyselskab eller rejsebureau som du har købt din rejse hos. Det er dem der har pligt til at refundere dine penge eller ombooke din rejse.
Nedenunder kan du læse mere om hvad du har krav på.
Hvad gælder inden afrejse fra Danmark, hvis dit fly bliver aflyst?
Hvis dit fly bliver aflyst på grund af strejke, har flyselskabet pligt til at tilbyde dig følgende:
- Fuld tilbagebetaling
- Ombooking til næste ledige afgang
- Ombooking til en senere afgang som du vælger
Nogle selskaber tilbyder vouchers, tilgodebevis, gavekort eller lignende, i stedet for tilbagebetaling af dine penge. Du har ikke pligt til at acceptere disse løsninger. Du har ret til at få dine penge retur, hvis du ønsker det.
Vælger du ombooking til en senere afgang, har du ret til mad og drikke på flyselskabets regning mens du venter. Er det nødvendigt med en overnatning, før du kan komme med næste ledige fly, skal flyselskabet tilbyde dig både gratis overnatning på hotel, samt betale for transporten mellem lufthavnen og hotellet.
Ingen ekstra erstatning selvom dit fly bliver aflyst mindre end 14 dage før afrejse
Under normale omstændigheder har du ret til at modtage ekstra erstatning, hvis dit fly bliver aflyst mindre end 14 dage før din planlagte afrejsedato. Men ifølge EU-lovgivningen betragtes alle strejker som usædvanlige omstændigheder. Derfor har flyselskabet ikke pligt til at udbetale ekstra erstatning til dig, udover den refundering vi har beskrevet ovenover.
Flyselskabet skal dog kunne dokumentere følgende, for at være fritaget for at udbetale ekstra erstatning til dig:
- At der er sammenhæng mellem strejken og aflysningen
- At aflysningen ikke kunne have været undgået, selv hvis alle rimelige forholdsregler var foretaget
Hvad gælder inden afrejse fra Danmark, hvis dit fly bliver forsinket?
Er dit fly forsinket, gælder der forskellige regler, alt efter hvor du skal flyve hen og hvor stor forsinkelsen er. Du har ret til forplejning på flyselskabets regning, under følgende omstændigheder:
- Hvis flyvningen er under 1.500 kilometer, og dit fly er forsinket i mere end 2 timer
- Hvis flyvningen er over 1.500 kilometer, inden for EU, og dit fly er forsinket i mere end 3 timer
- Hvis flyvningen er mellem 1.500 og 3.500 kilometer, uden for EU, og dit fly er forsinket i mere end 3 timer
- Hvis flyvningen er over 3.500 kilometer, uden for EU, og dit fly er forsinket i mere end 4 timer
Hvis det bliver nødvendigt med en overnatning, på grund af flyforsinkelsen, skal flyselskabet tilbyde dig gratis hotel og betale transporten mellem lufthavnen og hotellet. Er dit fly forsinket i mere end 5 timer, har du ret til at annullere din rejse og kræve fuld tilbagebetaling af dine penge.
Under normale omstændigheder har du også ret til at modtage kompensation, når dit fly er forsinket i en længere periode. Det er ikke nødvendigvis tilfældet hvis dit fly er forsinket på grund af strejke. Det er fordi de fleste strejker går under betegnelsen usædvanlige omstændigheder. Og under usædvanlige omstændigheder, har flyselskabet ikke pligt til at udbetale kompensation.
Hvad gælder på hjemrejsen?
Hvis du er strandet på din rejsedestination, skal flyselskabet sørge for overnatning og forplejning til dig, indtil du kan foretage din hjemrejse. Det er altså ikke din rejseforsikring du skal kontakte.
Reglerne gælder for EU
Bemærk at dine rettigheder er fastsat via EU-lovgivning. Det betyder at reglerne gælder for følgende flyvninger:
- Når du flyver inden for EU, er du dækket.
- Når dit fly afgår fra EU, er du dækket.
- Når dit fly lander i EU, fra en destination uden for EU, er du kun dækket hvis flyselskabet er europæisk.
Der kan gælde andre regler hvis du flyver uden for EU med rejseudbydere der ikke er europæiske. Her er du nødt til at tage kontakt til din rejseudbyder, for at høre hvilke rettigheder du har.
Erstatning af øvrige tab (hotelophold, billeje, billetter til events med mere)
Der er ingen regler der forpligter flyselskabet til at dække øvrige tab du måtte have i forbindelse flyaflysningen. Eksempelvis et hotelophold du selv har booket på din rejsedestination. Men selvom de ikke er forpligtede til at dække dine tab, bør du fremsætte dine erstatningskrav hos flyselskabet. I nogle tilfælde kan du få erstatning. Og hvis de ikke accepterer dine erstatningskrav, kan du forsøge at klage.
Hvad kan du gøre, hvis flyselskabet ikke tilbyder dig de ting du har ret til?
Husk at gem kvitteringer på alle dine udgifter. Det gælder både forplejning, overnatning, transport og andre udgifter du måtte have i forbindelse med flyforsinkelsen eller flyaflysningen. Du skal bruge dokumentationen, når du fremsætter dine erstatningskrav og når du klager. Indsender du en klage via en hjemmeside, så husk altid at tag et skærmprint som dokumentation.
Bemærk i øvrigt at du selv har ansvaret for at begrænse dine tab så meget som muligt. Det vil sige at du skal kontakte hotellet, biludlejningsfirmaet med videre, og forsøge at annullere dine køb så vidt det er muligt. Husk at dokumentér dine korrespondancer med disse selskaber.
Hvis din rejseudbyder ikke tilbyder dig de ting du har krav på, skal du første klage direkte til selvsamme rejseudbyder. Hvis de ikke har svaret dig inden for to måneder, eller hvis du ikke er tilfreds med deres svar, kan du sende en klage direkte til Trafikstyrelsen. Du kan også få hjælp til at klage via Forbruger Europa. Se links nedenunder.
Nyttig informationer og links
Forbrug.dk: forbrug.dk/flystrejke-paa-rejsen
Forbruger Europa Danmark: forbrugereuropa.dk/flyrejser
Your Europe: europa.eu/passenger-rights
Trafikstyrelsen: flypassager.dk
Sammenlign 2024-priser på rejseforsikringer
Sygdom
Tilskadekomst
Hjemtransport
Se alle dækninger
Standarddækninger: Sygdom og tilskadekomst, hjemtransport, sygeledsagelse, tilkaldelse, tandlægebehandling, fysioterapi, kiropraktor, lægelig fejlbehandling, privatansvar, retshjælp, overfald (erstatning), eftersøgning og redning, evakuering, krisehjælp, bagageforsinkelse, selvrisiko ved leje af motorkøretøj, erstatningsbil inden afrejse, forsinket fremmøde, forsinket ankomst og selvrisiko på indbo og kasko.
Plusdækninger: Hjemkald, ødelagt ferie og ferieboligsikring.
Tilvalgsdækninger: Vintersport, bagage, sportsudstyr, rejseulykke og afbestillingsforsikring.
Ulykke
Hjemtransport
Sygeledsagelse
Se alle dækninger
Standarddækninger: Sygdom og tilskadekomst, hjemtransport, tilkaldelse og sygeledsagelse, hjemkaldelse, lægevagt, tandlæge, fysioterapi, krisehjælp, evakuering, lægelig fejlbehandling, ulykkesdækning, privatansvar, retshjælp, forsinket fremmøde, ferieboligsikring, selvrisiko ved leje af motorkøretøj, rejsedokumenter, erstatningsbil inden afrejse, hjemtransport af egen bil, bagageforsinkelse (tilvalg ved skirejseforsikring) og forsinket hjemrejse.
Tilvalgsdækninger: Bagage og personlige ejendele, feriekompensation, udvidet ulykkesdækning, skitillæg og forsinket ankomst (ved skirejseforsikring).
Corona
Sygdom/tilskadekomst
Hjemtransport
Se alle dækninger
Standarddækninger: Sygdom og tilskadekomst, hjemtransport, hjemkaldelse, tilkaldelse og sygeledsagelse, bagage, bagageforsinkelse, tandlæge, fysioterapi, kiropraktor, ulykkesdækning, privatansvar, feriekompensation, overfald (erstatning), retshjælp, forsinket fremmøde, krisehjælp, evakuering og skisport.
Årets
Rejseforsikring 2022
Standarddækninger
Sygdom
Tilskadekomst
Hjemtransport
Trustpilot-rating
Se alle dækninger
Standarddækninger: Sygdom, hjemtransport, sygeledsagelse, tilkaldelse, tandlægebehandling, fysioterapi, kiropraktor, lægelig fejlbehandling, privatansvar, retshjælp, overfald (erstatning), eftersøgning og redning, evakuering, krisehjælp, bagageforsinkelse, selvrisiko ved leje af motorkøretøj, erstatningsbil inden afrejse, forsinket fremmøde, forsinket ankomst og selvrisiko på indbo og kasko.
Plusdækninger: Hjemkald, ødelagt ferie og ferieboligsikring.
Tilvalgsdækninger: Vintersport, bagage, sportsudstyr, rejseulykke og afbestillingsforsikring.
Standarddækninger
Ulykke
Hjemtransport
Sygeledsagelse
Trustpilot-rating
Se alle dækninger
Standarddækninger: Sygdom og tilskadekomst, hjemtransport, tilkaldelse og sygeledsagelse, hjemkaldelse, lægevagt, tandlæge, fysioterapi, krisehjælp, evakuering, lægelig fejlbehandling, ulykkesdækning, privatansvar, retshjælp, forsinket fremmøde, ferieboligsikring, selvrisiko ved leje af motorkøretøj, rejsedokumenter, erstatningsbil inden afrejse, hjemtransport af egen bil, bagageforsinkelse (tilvalg ved skirejseforsikring) og forsinket hjemrejse.
Tilvalgsdækninger: Bagage og personlige ejendele, feriekompensation, udvidet ulykkesdækning, skitillæg og forsinket ankomst (ved skirejseforsikring).
Standarddækninger
Corona
Sygdom
Hjemtransport
Trustpilot-rating
Se alle dækninger
Standarddækninger: Sygdom og tilskadekomst, hjemtransport, hjemkaldelse, tilkaldelse og sygeledsagelse, bagage, bagageforsinkelse, tandlæge, fysioterapi, kiropraktor, ulykkesdækning, privatansvar, feriekompensation, overfald (erstatning), retshjælp, forsinket fremmøde, krisehjælp, evakuering og skisport.